00-697 Warszawa, Al. Jerozolimskie 49
   Telefon/Fax: +48 22 841-41-92, +48 22 841-94-60
   e-mail: biuro@pzszach.org.pl
AKTUALNOŚCI | KONTAKT | KALENDARZ | KOMISJE | PZSZACH | WZSZACHY | FINANSE | LICENCJE | REGULAMINY | AKADEMIA | KNJBIS | CENTRALNY REJESTR

Serdecznie zapraszamy do korzystania z nowej strony

PZSzach pod adresem pzszach.pl

Data utworzenia: 2010-11-14 | Autor: Wojciech Gryciuk | Odsłon: 7402
 
Ucz się od mistrzów

Rozdział 7

Zasady samodzielnej pracy nad końcówkami

mf Janusz Żyła


Motto:
Przeglądając poszczególne typy końcówek, np. pionowe, wieżowe czy skoczkowe, starajmy się poznać przy pomocy pozycji elementarnych motywy, idee i główne metody gry charakterystyczne dla tych końcówek.



Ćwiczenia wprowadzające

Poniżej zamieszczono 6 diagramów z krytycznymi pozycjami z wykładu. Na przeanalizowanie każdego z nich powinno się poświęcić nie więcej niż 10 min. Rozwiązania można znaleźć w komentarzach do partii.


Zadanie 1

 
 

1...?

Czarne ratują się patem.


Zadanie 2



1.?
Promocja jest nieunikniona. Jak mimo to wygrać partię?


Zadanie 3




1.?
Prozaiczne 1.Kd3 tylko remisuje. Jak wygrać?


Zadanie 4



1...?
Gdzie odejść królem, żeby nie przegrać?


Zadanie 5




1.?
Żeby wygrać, trzeba grać precyzyjnie…


Zadanie 6




1..?

Czarne remisują po…

Wstęp


Można wydzielić dwa kierunki pracy nad końcówkami: praca nad teorią końcówek i podnoszenie poziomu ogólnej techniki końcówkowej. Wszystkie końcówki można umownie podzielić na pozycje, których znana jest nam ocena i plan gry (pozycje określone) i bardziej złożone, tzw. problemowe (nieokreślone). Grając końcówki przeważnie rozgrywamy pozycje problemowe i staramy się przejść do pozycji nam znanych. Dlatego ważne jest poznać pewną ilość pozycji określonych. Ale to nie wystarczy. Przeglądając poszczególne typy końcówek, np. pionowe, wieżowe czy skoczkowe, staramy się poznać motywy, idee metody gry charakterystyczne dla tych końcówek. To powinniśmy robić przy pomocy pozycji elementarnych, gdzie jasno widać poszczególne idee czy motywy. Poniższe przykłady pomagają poznać charakterystyczne motywy w końcówkach „wieża przeciw pionowi (pionom)”.


Odcięcie króla



 


Dorobienie skoczka, pat

 
 
 
 


Przy pionku na linii „a” motyw z dorobieniem skoczka nie działa.






Pat




Wtrącony szach

 
 


"Odpychanie plecami"

 

 
 
 
 


Obejście


 


Wieża na dwa piony – matowe groźby





Wtrącony szach





Wieża za pionem najbardziej wysuniętym


 
 
 
 
 
 
 

Aby podnieść poziom ogólnej techniki końcówkowej, należy opanować ogólne zasady dla wszystkich lub dla wielu typów końcówek, takie jak np. rola króla w końcówce, zugzwang (obustronny), zasada dwóch słabości, korzystne uproszczenia itd. W tym celu najlepiej analizować końcówki grane przez wielkich mistrzów tej części gry, czytać ich komentarze i starać się zrozumieć ich sposób myślenia.



 
Ważnym elementem w pracy nad końcówkami powinna być analiza rozegranych przez siebie końcówek, aby wychwycić błędy, nowe idee i zrozumieć, jak można lepiej rozgrywać daną końcówkę. Można też skorzystać z pomocy programu grającego grając z nim interesującą nas końcówkę. Oto przykładowa końcówka rozegrana pomiędzy arcymistrzem Nunnem a programem Fritz5.


 
Aktualnie online 19 gości