Forum młodzieżowe Polskiego Związku Szachowego Strona Główna Forum młodzieżowe Polskiego Związku Szachowego


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Błąd w poradniku arbitra
Autor Wiadomość
hal 

Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 55
Wysłany: 2014-10-18, 23:14   Błąd w poradniku arbitra

Poradnik arbitra nr 112 prowadzony przez IA Andrzeja Filipowicza zawiera poważne błędy.

Poniżej treść poradnika:

"Co ważniejsze - pozycja fikcyjna czy prawdziwa?

Do niezwykle ciekawego przypadku doszło w partii Amelia Pyzio - Ewa Jarocka, granej w I rundzie turnieju „Pierwszej Szansy” (D11) w Ustroniu, w czerwcu 2013 roku.

1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5 a6 4.Ga4 Gc5 5.0-0 d6 6.h3 Sf6 7.We1 0-0 8.c3 b5 9.Gc2 We8 10.d4 exd 11.cxd Gb4 12.Sc3 Ga5 13.Gg5 h6 14.Gh4 g5 15.Gg3 b4 16.Ga4 Gd7 17.Sd5 Sxe4 18.We2 Sxg3 19.Wxe8 Gxe8 20.fxg Kg7 21.Hd3 Se7 22.Gb3 Sxd5 23.Gxd5 Wb8 24.h4 Gb5 25.Hf5 Hf6 26.Hg4 Ge2 27.hxg Hxg5 28.Hxg5 hxg 29.Sxg5 Wb5 30.Gxf7 Wxg5 31.Gb3 Gh5 32.Kh2 Gf7 33.Wd1 Gxb3 34.axb Wd5 35.Kh3 Gb6

Może w tym momencie czarne wykonując posunięcie gońcem przesunęły nim pionka z a6-a7, ale to tylko przypuszczenie.

36.Kg4 Wxd4 37.Wxd4 Gxd4 38.Kf3 Gxb2 39.Ke4 Ge5 40.g4 Kg6 41.Kd5 Kg5 42.Kc4 Gc3 43.g3 Kxg4 44.Kd5 Kxg3 45.Kc4 Kf4 46.Kd5 Kf5 47.Kc4

W tej pozycji czarne zagrały 47...Ke4, ale w trakcie opracowywania partii do biuletynu okazało się, że faktycznie była to inna pozycja, a mianowicie pat.

Przebieg wydarzeń.

Zawodniczki grały tempem 90 min+30”/posunięcie i grająca białymi, w pozycji na wyższym diagramie, po prostu się poddała. Podczas wpisywania partii do biuletynu sędzia zauważył, że według zapisów obu zawodniczek, wystąpił na szachownicy pat.

W trakcie rozmów z zawodniczkami obie potwierdziły, że pionek podczas partii stał na a7 – czyli został przesunięty, ale żadna nie wiedziała kiedy to nastąpiło. Do kojarzeń II rundy wpisano wynik 0-1, ale później zamieniono na remis. Naturalnie obie strony składały protesty odnośnie wyniku partii.

Przepisy

5.2.(a) Partia kończy się remisem, gdy zawodnik będący na posunięciu nie może wykonać żadnego prawidłowego ruchu, a jego król nie jest szachowany. Taką pozycję określa się słowem pat. Pat natychmiast kończy partię, pod warunkiem, że pozycja patowa powstała w wyniku prawidłowego posunięcia.

6.13.Jeśli w trakcie partii wystąpiła nieprawidłowość i należy odtworzyć prawidłową pozycję, albo ustawić figury na właściwych polach, to sędzia według swego najlepszego rozeznania powinien określić czas, który należy nastawić na obu zegarach.

7.3.Jeśli zawodnik przypadkowo przemieści jedną lub więcej bierek, to jest zobowiązany do przywrócenia właściwej pozycji na szachownicy na własnym czasie.

7.5.Jeżeli w trakcie partii stwierdzono, że bierki zostały przemieszczone lub spadły z szachownicy, to należy przywrócić pozycję, która była przed wystąpieniem nieprawidłowości.

Niewątpliwie sytuacja odpowiada art.5.2.(a). W prawdziwej pozycji, po wykonaniu prawidłowego posunięcia powstał pat. Pat kończy partię i nie ma znaczenia czy po powstaniu pozycji patowej ktoś kontynuował partię, czy ją poddał.

Poddanie po zakończeniu partii nie ma żadnego znaczenia. Analizując przebieg partii, nie ma wątpliwości, że to czarne powinny wiedzieć, że wykonały posunięcie a7-a6, typowe dla partii hiszpańskiej. Mechaniczne „cofnięcie” pionka na a7 mogło nastąpić każdej chwili – szczególnie, że zegar prawdopodobnie stał blisko tego pionka, po prawej ręce czarnych. Posunięcia blisko tego pionka wykonywały tylko czarne, np. ruch gońcem Ga5-b6. Białe w trakcie partii nie miały raczej styczności z tym pionkiem, co wynika z zapisu partii.

Zgodnie z 6.13. należy odtworzyć prawidłową pozycję, co zostało zrobione po zakończeniu partii(!!)

Okazało się, że jest pat, który paradoksalnie wcześniej zakończył partie. Obie zawodniczki nie zauważyły nieprawidłowej pozycji pionka przez ileś tam posunięć, ale czarne są jakby bardziej winne. Nie wykonano żadnego nieprawidłowego ruchu., nie wiadomo kto przypadkowo przemieścił pionka za a6 na a7. Ale prawidłowa pozycja została odtworzona dopiero po partii!!

Jeden z sędziów skomentował dowcipnie „pat był, tylko niewidzialny”.

Podsumowanie: przychylam się do uznania partii za remis, chociaż, nie maiłbym wielkich pretensji do arbitra, który przyznałby punkt czarnym, co wynika także z wygranej pozycji. Trzeba bowiem wiedzieć, że w turniejach szachowych występują sytuacje i problemy, których żaden arbiter nie jest w stanie rozwiązać."

1. Nie ma tu zastosowania punkt 5.2(a) gdyż białe mają posunięcie 48.Kb5.

2. Gdyby reklamację zgłoszono przed poddaniem należałoby przywrócić prawidłową pozycję. Nie jak pisze Pan Filipowicz zgodnie z punktem 6.13 (gdyż ten punkt mówi o ustawianiu czasu), a zgodnie z punktem 7.5 , który autor cytuje , ale nie wiadomo dlaczego nie stosuje.
Po cofnięciu pozycji do najbardziej prawdopodobnego momentu wystąpienie nieprawidłowości, czyli posunięcia 35 partia byłaby kontynuowana.
W partii nastąpiło jednak poddanie, które zakończyło partię i naszym zadaniem jest tylko ustalenie, czy partia nie zakończyła się wcześniej.

3. Przypadek jest dość prosty do rozstrzygnięcia na gruncie istniejących przepisów.

Co ciekawe z osób, które poprosiłem o komentarz ( w tym całego Kolegium Sędziów) odpowiedzieli jedynie dwaj:

IA Andrzej Filipowicz:

"Przypadek przedstawiłem jako ciekawostkę. Jeżeli posunięcie Ke4 było
wykonane na szachownicy to jest pat, który kończy partię.
Taka sytuacja zdarza się raz na 100 lat, a może rzadziej, więc próba
poddania jej generalnej ocenie jest dyskusyjna.

Jak podałem nie miałbym pretensji do arbitra, gdyby nie uznał pata.
Jest to jeden z setek przykładów, gdzie nie wiadomo jaką decyzję ma
pojąć arbiter - mam takich przykładów przynajmniej 30."

Zupełnie inaczej skomentował przypadek GM Bartłomiej Macieja:

"Weryfikacja wyniku na remis z uwagi na pata to wyjątkowe nieporozumienie i Kolegium Sędziów powinno odpowiednio zareagować na tak jaskrawe naruszenie przepisów, które doprowadziło do wypaczenia wyników.

Przy czym, z uwagi na to, że takie sytuacje są skrajne - więc ciężko o uprzednie doświadczenie - poprzez reakcję mam głównie na myśli doedukowanie odpowiedzialnych osób, a może także omówienie przez Kolegium Sędziów przypadku w materiałach dla sędziów."
 
     
kolokwium 

Wiek: 52
Dołączył: 26 Paź 2008
Posty: 60
Wysłany: 2014-11-27, 23:49   

Według zamierzchłych czasów (np. sprawa "niezauważonego mata" - biuletyn Kolegium PZSzach) byłby pat i koniec.
Według obecnych przepisów sędzia może wybrać wynik z partii "poprawnej" (do pata) lub "niepoprawnej" (do poddania).
Moja opinia jest taka, iż poddanie partii nastąpiło na podstawie oceny pozycji (i zawodników) która była widoczna na szachownicy. Do owej pozycji doszło również poprzez ocenę nieprawidłowych pozycji i nie można twierdzić, iż w ogóle powstałaby pozycja patowa. Przegrana zawodniczki, która poddała partię.
_________________
Tomasz Ptaszyński, www.chessarbiter.org
 
     
hal 

Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 55
Wysłany: 2014-12-02, 01:50   

[quote="kolokwium"]Według zamierzchłych czasów (np. sprawa "niezauważonego mata" - biuletyn Kolegium PZSzach) byłby pat i koniec.
Według obecnych przepisów sędzia może wybrać wynik z partii "poprawnej" (do pata) lub "niepoprawnej" (do poddania).
[/quote]

A w jaki niby sposób może zgodnie z przepisami sędzia dojść do pata?
 
     
kolokwium 

Wiek: 52
Dołączył: 26 Paź 2008
Posty: 60
Wysłany: 2014-12-25, 14:28   

hal napisał/a:
A w jaki niby sposób może zgodnie z przepisami sędzia dojść do pata?
Po partii w logiczny sposób dochodzimy do pozycji. Nie widzę innego wytłumaczenia dla zwolenników remisu.
Dla mnie było poddanie, co kończy partię. Pat też kończy partię ale pat był wirtualny i nie znany zawodniczkom podczas partii.
_________________
Tomasz Ptaszyński, www.chessarbiter.org
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12